Kolejna podwyżka opłat za przejście statków przez Kanał Sueski

We wtorek, władze Kanału Sueskiego (SCA) poinformowały o podniesieniu opłat za tranzyt przez najszybsze połączenie morskie między Azją a Europą dla tankowców z ropą naftową i produktami naftowymi.
Publikacje nawigacyjne wydane przez władze kanału SCA podały szczegóły dotyczące nadchodzących zmian. Zgodnie z ogłoszeniem nawigacyjnym, dopłaty dla załadowanych zbiornikowców z ropą naftową i produktami naftowymi wzrosną z 15 proc. do 25 proc. dla normalnych opłat tranzytowych, natomiast dopłaty dla pustych zbiornikowców (balastowych) wzrosną do 15 proc, z 5 proc. obecnie.
Zmiany wejdą w życie od 1 kwietnia tego roku i będą dotyczyć jednostek przepływających w obu kierunkach.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wzrost-oplat-za-tranzyt-przez-kanal-sueski-i-zachety-finansowe-dla-rozwiazan-ekologicznych/
Władze SCA poinformowały, że zmiany wynikają ze „znacznego wzrostu globalnego handlu, rozwoju szlaku wodnego Kanału Sueskiego i poprawy usług tranzytowych.”
Ogłoszenia nawigacyjne informują, że dodatkowe opłaty są tymczasowe i mogą być zmienione lub anulowane zgodnie ze zmianami na rynku morskim.
W ciągu ostatnich dwóch lat władze kanału SCA stale zwiększał opłaty i dopłaty na prawie wszystkich typach statków w związku z wpływem pandemii na handel światowy. Ostatnie zmiany następują w momencie, gdy inwazja Rosji na Ukrainę spowodowała zakłócenia na światowych rynkach energetycznych i zmianę przebiegu szlaków handlowych.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/ukraina-ostrzega-o-minach-dryfujacych-wzdluz-wybrzeza-morza-czarnego/
W tym czasie Egipt pracuje również nad usprawnieniem żeglugi przez Kanał Sueski poprzez poszerzenie i pogłębienie jego części, aby umożliwić ruch dwukierunkowy po osadzeniu na mieliźnie kontenerowca Ever Given w marcu 2021 roku, który zablokował jedną z najważniejszych dróg wodnych świata na sześć dni.
Obecne dopłaty dla tankowców z ropą naftową i produktami naftowymi (w wysokości 15 proc. dla ładunku i 5 proc. dla balastu) obowiązują od 1 maja 2022 r.
Źródło: SCA/JB

-
Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford.
W artykule
Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy
Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.
Przejście do etapu wyposażania kadłuba
Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.
Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.











